„МИХАЛКОВО“ АД: ВОДАТА ЗА НАС Е НЕ САМО БИЗНЕС, А ОТГОВОРНОСТ ПРЕД ПРИРОДАТА
Димитър Дългъчев – изпълнителен директор на „Михалково“ АД
Господин Дългъчев, каква се очертава 2020 година за бизнеса на вашата компания?
Бизнес годината 2020 беше особена, но за нашата компания в никакъв случай не беше лоша. Не допуснахме прекъсване на производството. Достигнахме продажби на 17 млн. литра михалковска вода – газирана и изворна.
За „Михалково“ АД планината е всичко – от нея вземате вода, в планината живеете. Вие какво давате на планината?
– Ние полагаме грижи за планинската вода – от добиването до бутилирането всички процеси се управляват и контролират. Стараем се да черпим природния ресурс, без да нарушаваме по никакъв начин екологичното равновесие в природата. Правим подобрения, за да използваме пестеливо водата и другите ресурси – енергоносители и опаковки. Убедени сме, че успешният бизнес е природосъобразният бизнес. Към това се стремим.
През самата фабрика тече река. Как се грижите за нея?
– Да, това е Чурековската река. За нея полагаме специални грижи: укрепваме коритото и зарибяваме с балканска пъстърва, за да запазим популацията й. Пъстървата пък е храна за речните видри. И така природният кръг се затваря – има риба, има и видри.
Какво е характерно за опаковките на михалковската вода?
– В България има две фабрики, които ползват оборотни стъклени опаковки за водата. И ние сме първата, при това с най-голям относителен дял на стъклените опаковки към общия брой на опаковките. През тази година вече 20% от материала на PET опаковките ни е вторичен, тоест той вече е бил използван поне веднъж, после е рециклиран и сега отново влиза в употреба. Постоянно намаляваме грамажа на опаковките и на капачките, които ползваме в нашето производство. Да, в това има икономически интерес, но това е също начин да бъдем отговорни към природата. Нямаме намерение да спрем дотук. Напротив, предстои ни да направим нова крачка в използване на стъклен амбалаж – ще пуснем на пазара михалковска вода в 750-милилитрова оборотна стъклена бутилка.
Каква е връзката на „Михалково“ АД и село Михалково? Доколко силна е взаимната ви зависимост?
– Основната част от хората, които работят при нас, са от село Михалково. Но също от околните села, от Девин, дори и от Пловдив. Фабриката дава сигурност на хора, които преди време са отишли да работят другаде, да се върнат тук, да постегнат семейните си домове и да постигнат един добър стандарт на живот. Хората са най-важното за нас. Ние сме обществено отговорна компания, която опитва да помага не само на своите хора, но и на всички, които са близо до нас. Подпомагаме Професионалната гимназия по електротехника в Девин, като отпускаме 4 стипендии на отлични ученици. Помагаме на детски градини, на творчески проекти, на спортни състезания в региона. Така се вписваме в живота на обществото до нас.
Каква е социалната програма на „Михалково“ АД?
– От 14 години работната заплата в компанията е с около 30-35 на сто по-висока от средната за страната. Иначе казано, хората ни са с добър стандарт. Те могат да си позволят да си платят например храната в стола на фабриката. Само че разходите им за храна са за сметка на компанията. Това е 30-годишна наша традиция. Можете да познаете дали една компания се отнася добре към хората си не само в делниците, но и в празниците. Ние празнуваме заедно. Сега ще се съберем заедно на Архангеловден, защото църквата в Михалково се казва „Архангел Михаил“. Магерницата, която е до църквата, я направихме с наши дарения и именно тук ще бъдем заедно за празника.
Докъде достигнаха пазарите на михалковската вода?
– Компанията ни има всички възможности за пазарна експанзия: нови автоматични линии, нова фабрика, собствена логистична база в центъра на България, собствен транспортен парк. Така че основната ни задача е да доставяме михалковска вода във всяка точка на България, включително и в близки до нас дестинации в съседни държави. В последната година моите усилия на мениджър са насочени точно в усъвършенстване на търговската структура на „Михалково“ АД. За да могат хората по-лесно и бързо да си доставят водите с марката „Михалково“.
Статия: Капитал
Последни коментари